کارشـنـاس ایـنـجـا

تفاوت سانروف به مانروف - کارشناس اینجا

تفاوت سانروف با مانروف چیست؟

همانطور که تولید خودرو از نظر فناوری پیشرفته تر می شود، گزینه های عملی نیز افزایش می یابد. یکی از قدیمی ترین و شاید ساده ترین وسایل راحتی در خودروهای امروزی، سانروف است که انواع مختلفی دارد و امروزه واژه هایی مانند سانروف یا سانروف پانوراما نیز شنیده می شود. در این مقاله کارشناس اینجا به بررسی سانروف خودروها می پردازیم، می خواهیم ببینیم که تاریخچه سانروف خودروها تا کجا به عقب باز می گردد و تفاوت سانروف با مانروف چیست؟ به علاوه، ما به سوالاتی مانند سانروف چیست، سانروف پانوراما به چه معناست و تفاوت آن با سانروف چیست پاسخ خواهیم داد.

سانروف چیست و تاریخچه وارد شدن آن به صنعت خودرو از چه زمانی بود؟

سانروف در واقع پانل فلزی یا پارچه ای است که روی قسمتی از سقف خودرو قرار می گیرد که به صورت دستی یا الکتریکی باز و بسته می شود.

به این ترتیب در صورت تمایل راننده یا کاربر دیگر می تواند این پنل را از سقف جدا کرده و از ورود هوای تازه یا نور خورشید به داخل کابین لذت ببرد.

در مورد تاریخچه سانروف ها باید اشاره کنیم که اتومبیل های اولیه اغلب بدون سقف بودند و از آنجایی که به اندازه سانروف کاربرد نداشتند، هیچکس به فکر ساخت سقف دائمی برای آنها نبود. اما به تدریج اتومبیل جایگزین کالسکه اسبی شد و برای مسافت های دورتر و اهداف جدی تری در زندگی بشر مورد استفاده قرار گرفت.

در این زمان احساس می شد که خودرو باید سقفی داشته باشد که از مسافران در برابر باران و آفتاب محافظت کند و امکان استفاده بهینه تر از خودرو را فراهم کند.

بنابراین ابتدا یک سقف چرمی بر روی خودرو نصب شد که می توان آن را به صورت دستی جمع کرد و در صورت نیاز دوباره روی سقف بسته شد. بعدها این روکش‌های پارچه‌ای با فریم فلزی به بازار عرضه شد و در نهایت سقف فلزی ثابتی روی اکثر خودروهای تولیدی در دهه 1920 استفاده شد.

سقف فلزی ثابت باعث می‌شود که خودرو نسبت به یک کانورتیبل احساس کمتری برای استفاده داشته باشد. به همین دلیل برخی از کارخانه ها تصمیم به ساخت درهای کشویی فلزی برای سقف خودرو گرفتند تا کاربر با بازکردن آن، نور خورشید و هوای تازه را در صورت نیاز وارد کابین کند. تا اواخر دهه 1920، محفظه سرنشینان اکثر خودروها به سقف فلزی کشویی مجهز بودند، اما در دهه 1930 پانل کشویی به کابین منتقل شد.

راهنمای مطالعه: کارشناسی خودرو در کرج

تفاوت سانروف با مانروف - کاشناس اینجا

نورگیرهای قدیمی توسط کدام شرکت ساخته شد؟

در سال 1930، شرکت MG پنل های کشویی فلزی با پنجره های شیشه ای را بر روی برخی از محصولات خود نصب کرد که کارایی بیشتری نسبت به انواع تمام فلزی داشتند. در سال 1933، برخی از خودروهای ام جی با سقف های کشویی شیشه ای کامل به بازار عرضه شدند. سرانجام با شروع سال 1950 شرکت های بزرگی مانند فورد به تدریج تصمیم گرفتند از انواع سانروف خودرو در محصولات خود استفاده کنند.

انواع سانروف خودرو کدام اند و تفاوت های آن ها چیست؟

سانروف خودرو با توجه به نوع باز و بسته شدن، متریال و … انواع مختلفی دارد که در زیر به معرفی مختصر آن ها می پردازیم.

  1. سانروف پاپ آپ و کاربرد آن

یک سانروف پاپ آپ معمولاً به شکل پانلی است که جلوی آن به سقف و قسمت عقب آن بالا و پایین می شود. چنین سانروف هایی معمولاً در مدل های اتوماتیک یا برقی موجود نیستند، اما به صورت دستی باز و بسته می شوند.

  1. سانروف توکارو کاربرد آن

سانروف توکار یکی از انواع سانروف خودرو است که در قسمت داخلی سقف باز و بسته می شود. در خودروهای با این نوع سانروف سقف ضخامت و فاصله بیشتری دارد تا پنل سانروف بتواند مسیر کافی برای باز و بسته شدن داشته باشد.

  • سانروف اسپویلر چیست؟

این نوع سانروف خودرو به سمت بالا حرکت می کند و با زاویه باز می شود تا بخشی از سقف خودرو باز شود. اسپویلر سانروف معمولا به صورت برقی باز و بسته می شود و امروزه بسیاری از خودروهای مدرن از این نوع سانروف استفاده می کنند.

  • سانروف تاشو چیست؟

اگر به نحوه تا شدن قسمت پارچه ای پنکه دستی دقت کنید، می توانید نحوه عملکرد سانروف تاشو را نیز درک کنید. این نوع سانروف معمولاً به صورت پارچه ای بر روی سقف خودرو قرار می گیرد که در صورت نیاز با همان فن یا مکانیزم آکاردئونی به هم تا می شود.

  • سانروف های قابل جابجایی خودرو

اگر بتوان بخشی از سقف فلزی خودرو را به طور کامل از بقیه سقف جدا کرد، می توان گفت که خودرو دارای سانروف متحرک است. سانروف متحرک پانل فلزی ثابتی است که در برخی خودروها استفاده می شود. این روزها فقط خودروهای گران قیمت از این آپشن سود می برند.

  • سانروف پانورامیک چیست؟

سانروف پانورامیک یا منظره یکی دیگر از انواع سانروف خودرو است. سانروف های پانورامیک از شیشه های ضخیم ساخته شده اند و معمولا در دو قسمت بسیار بزرگ در جلو و عقب خودرو نصب می شوند. این نوع نورگیرها در درجه اول قابلیت باز شدن در دو قسمت را دارند که این امر توسط سیستم برقی انجام می شود.

راهنمای مطالعه: کارشناس خودرو دست دوم در کرج

مونروف چیست و تفاوت های آن با سانروف خودرو کدام است؟

سانروف در واقع یک نورگیر ساخته شده از شیشه یا ورق شفاف به جای فلز، پارچه یا مواد دیگر است که معمولاً با رنگ دودی برای جلوگیری از ورود نور مستقیم خورشید به داخل کابین ساخته شده است. سانروف ها قابلیت باز و بسته شدن دارند و در حال حاضر در بسیاری از خودروها مورد استفاده قرار می گیرند. دنا پلاس توربو، مزدا 3 نیو، سراتو سایپا، آریزو 5 و … این آپشن را در ایران دارند.

سقف پانوراما به چه معناست؟

اگر سقف خودرو عمدتاً یا به طور کامل از شیشه ساخته شده است، به این معنی است که خودرو سقف پانوراما دارد. در حال حاضر پژو 207 محبوب در خودرو ایران با این آپشن به فروش می رسد. خیلی وقت ها سانروف پانوراما و سانروف پانوراما با هم اشتباه گرفته می شوند، اما بدانید که بین این دو تفاوت اساسی وجود دارد، یعنی سانروف شیشه ای یا پانوراما در جای خود ثابت است و باز و بسته نمی شود، در حالی که سانروف پانوراما قابل باز شدن و بسته شدنن است.

مزایا و معایب سانروف کدام اند؟

نورگیرها نیز مانند بسیاری از لوازم جانبی اطرافمان دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

مزایای سانروف خودرو:

  • احساس بهتر از رانندگی در هوای پاک و آزاد
  • مسافران احساس شادی بیشتری می کنند.
  • راه های فرار در تصادفات با درهای قفل شده

معایب سانروف خودرو:

  • ایمنی ضد سرقت نسبت به خودروهای سقف ثابت کمتر است.
  • صدای اضافی در کابین
  • عایق بندی نامناسب منجر به نفوذ باد و باران

استفاده از سانروف، مونروف و سقف پانوراما در خودرو های امروزی

این روز ها سانروف یکی از محبوب ترین آپشن هایی است که برای خودرو های نسبتا ارزان قیمت هم استفاده می شود. بدین منظور که مسافران از رانندگی با خودرو خود راحتی و لذت بیشتری را تجربه کنند.

همانطور که می دانید معمولا دریچه های سقفی استفاده شده داخل خودرو های جدید سانروف هستند و از جنس شیشه اند. اما به طور کلی امروزه بیشتر این پنل ها سانروف نامیده می شوند. در ایران خودروهای مونتاژ چین و برخی تولیدات داخلی به سانروف یا آپشن مونروف مجهز هستند.

1 نظر

  • علی
    19 شهریور 1402
    علی
    19 شهریور 1402

    آخرش نفهمیدیم مونروف چیه. کاش نویسنده یا تحریریه به چک کنه و تصحیح بشه. قسمت مونروف هم همه ش کلمه سانروف آورده.

ارسال دیدگاه

تمامی حقوق برای گروه کارشناس اینجا  محفوظ است – از 1397 تهران ، نواب ، برج های شهاب دو ، کارشناسی خودرو اینجا
درخـواست سریع کارشناسی