کارشـنـاس ایـنـجـا

خودروی هیبریدی - کارشناس اینجا

خودرو هیبریدی چیست و انواع آن کدام است؟

در جواب این سوال که خودرو هیبریدی چیست و چه انواعی در ایران دارد باید بگوییم که در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. از اصلی ترین دغدغه های شرکت های خودروسازی کم کردن میزان الودگی خودروها و آسیب از محیط زیست می باشد. این نگرانی به خصوص در چند سال اخیر خیلی بیشتر شده است، وقتی که فعالات محیط زیست و سازمان های مربوطه موفق به اعمال سختگیر در مورد الایندگی ها شده اند.

جایگزینی بنزین و گازوئیل را می توان اولین قدم در زمینه کاهش الودگی در صنعت به نام برد. با این حال موفقیت زمانی حاصل خواهد شد که استفاده از سوخت های فسیلی در خودرو برای همیشه حذف خواهد شد. پس جایگزینی این سوخت با سوخت های سالم برای محیط زیست از برنامه های جدی این خودروسازا به شمار می رود. باید گفت که خودروهای هیبریدی و تنوعی که دارد هدف ایده ال برای این برنامه ها بود.

اگر به دنبال یک کارشناسی خودرو در کرج هستید می توانید به صفحه مربوطه ما مراجعه نمایید.

خودروی هیبریدی - کارشناس اینجا

خودروی هیبریدی چیست؟

خودروی هیبریدی به خودروهایی می گویند که دارای موتورهای احتراق داخلی هستند. به شکل کلی انرژی مورد نیاز خود را برای حرکت کردن از راه دیزل یا سوخت بنزین کسب می کنند. مدل دیگری از وسایل نقلیه که به سوخت های فسیلی متکی نیستند، خودروهای برقی هستند. این خودروها با موتورهای برقی از باتری های به خصوص تغذیه می کنند. این باتری ها از راه کانکتور به خصوص شارژ خواهد شد.

با این حال یک خودروی هیبریدی در اصل از یک موتور داخلی تشکیل شده است. یعنی در این خودرو ها از هر دو مدل موتور استفاده شده است. کلمه هیبرید به معنی ترکیب دو نیرو است و به یک ترکیب اشاره دارد. پس فرق میان یک خودروی الکتریکی و یک خودروی هیبریدی در یک ترکیب یکسان نهفته است.

اجزای خودروی هیبریدی کدام است؟

قطعات و اجزای فنی که عموما در همه وسیله های نقلیه می توان دید شامل موتور، سوخت فسیلی، سیستم های قدرت و سیستم خنک کننده می باشد. اما خودروی هیبریدی به خاطر تامین قدرت متفاوت تر اجزای بیشتری از خودروهای احتراق را دارند. این قطعات شامل موارد زیر هستند:

موتور الکتریکی:

موتور برقی منبع نیرو برای خودروهای هیبریدی است. البته افزون بر این وظیفه برق هدر رفته را در ژنراتور می تواند ذخیره نماید.

باتری خودروهای هیبریدی افزون بر اینکه نیروی لازم  مورد نیاز را برای قطعه های برقی فراهم می اورند، بلکه انرژی مورد نیاز برای کار و کارکردن موتور را هم ذخیره و تامین می نمایند.

ژنراتور:

این قطعه در کنار موتور سبب صرفه جویی و جلوگیری از انرژی برق خواهد شد. البته باید گفت که باتری قطعه ای به شمار می رود که قطعات برقی و سنسورهای یک خودروی معمولی را تغذیه می نماید، اما همین قطعه در خودرو هیبریدی حالت جدیدی را تجربه می نماید. فرق دیگر خودروهای معمولی با هیبریدی سیستم ترمز است که در ادامه در این باره به شما توضیحات بیشتری خواهیم داد. باید موتور اصلی یا دیزلی را به این قطعات اضافه نمود.موتور بنزینی یا دیزلی در ماشین های هیبریدی شباهت زیادی با موتورهای احتراق داخلی دارد، اما به خاطر ابعاد کوچک تر سوخت کمتری را در ماشین مصرف می نماید.

سیستم ترمز:

در ماشین هیریدی ترمز بازیافتی هستند. در این مدل سیستم ترمز از موتورهای برقی برای ترمز استفاده می شود و اصطکاک نقش چندانی در این فرایند ندارد. موتور این مدل ترمز با دریافت کردن انرژی جنبشی خودرو آن را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و سپس در باتری ذخیره می نماید. این قسمتی از موتور است که از هدر رفتن انرژی جلوگیری می کند. پس در این قمت موتور به عنوان یک ژنراتور فعالیت می نماید.

انواع خودروهای هیبریدی کدام است؟

خودروهای هیبریدی با توجه به عملی که در تامین کردن خروجی و نیروی محرکه موتور دارند به چندین دسته تقسیم خواهند شد:

  • خودرو پلاگین هیبرید
  • خودرو نیمه هیبرید
  • خودرو تمام هیبرید

خودرو پلاگین هیبرید

نام کامل چنین خودرو ها در اصل phev نامیده می شود، در اصل یک ماشین الکتریکی هیبریدی پلاگین می باشد. خودرو پلاگین هیبرید برای شارژ باتری نیاز به منبع خارجی تغذیه داریم. در این خودروها فقط می تواناز موتور های الکتریکی یا هر دو موتور به صورت همزمان استفاده نماییم. این شرایز با توجه به شارژ باتری موتور انتخاب خواهد شد.

خودرو نیمه هیبرید

در این نوع خودروها با موتور الکتریکی کوچک، به کار بردن این تکنولوژی با ظرفیت کمتر است. در اصل موتورهای الکتریکی وسایل نقلیه تمام هیبریدی در پشتیبانی کردن از موتورهای احتراق داخلی که هدف انها کم کردن آلودگی است نقش ایفا می کنند.

پس موتورهای الکتریکی این مدل خودروها به تنهایی قادر نیستند که انرژی مورد نیاز برای راه اندازی کردن خودرو را فراهم نمایند و همیشه به عنوان کمکی برای موتور اصلی فعالیت می کنند. ظرفیت موتور الکتریکی یک خودروی هیبریدی کامل معمولا 12،24 یا 48 ولت است. این مدل در بین خودروی هیبریدی دارای محبوبیت بیشتری است.

خودرو کاملا هیبرید

در این مدل خودروها موتور برقی و بنزینی می توانند در حالی که به شکل جداگانه فعالیت می کنند باهم کار کنند. این یعنی موتور الکتریکی می تواند نیروی مورد نیاز را برای رانندگی یک خودرو به وجود آورد. با این حال ظرفیت باتری کم است و یک خودرو معمولا قادر است که 30 کیلومتر را به تنهایی با استفاده از موتور الکتریکی حرکت نماید و طی کند و این به خاطر ظرفیت کم باتری اتفاق می افتد.

به این خاطر که ظرفیت باتری کم است نیازی به شارژ کردن خودو از بیرون نمی باشد و باتری با ذخیره کردن انرژی خود شارژ خواهد شد. پس می توانیم بگوییم که هیبرید به شارژ خارجی احتیاجی ندارد. در این خودروها تنها از موتور های برقی استفاده می کنیم که به خوبی شارژ شوند و قادر باشند که نیروی مورد نیاز را تامین نمایند، اما اگر برای شتاب گیری نیاز به قدرت بیشتری باشد موتور بنزینی هم وارد مدار خواهد شد.

خودروی هیبریدی - کارشناس اینجا

 

خدامت وبسایت کارشناس اینجا به مشتریان چیست؟

هدف ما این است که بتوانیم بهترین خدمات را در زمینه اطلاعات خودرو به شما ارائه دهیم تا با دست پر و اطلاعات کامل از ما خدمات را خواستار شوید. ما می توانیم که به شما آموزش کارشناسی خودرو کرج را ارائه کنیم تا در این زمینه دیگر با مشکلی رو به رو نشوید.

ارسال دیدگاه

تمامی حقوق برای گروه کارشناس اینجا  محفوظ است – از 1397 تهران ، نواب ، برج های شهاب دو ، کارشناسی خودرو اینجا
درخـواست سریع کارشناسی