کارشـنـاس ایـنـجـا

سوپاپ خودرو - کارشناس اینجا

سوپاپ خودرو چیست + کاربرد آن در خودرو!!

در این مقاله قصد داریم که بهترین اطلاعات را در مورد سوپاپ خودرو در اختیار شما دوستان قرار بدهیم تا اینکه در رابطه با این موضوع بهترین اطلاعات را بتوانید کسب نمایید. موتور هر خودرویی قلب تپنده آن و منبع نیروی محرکه آن است. خیلی از قطعات به هم متصل هستند و باهم دیگر کار می کنند تا اینکه بتوانند نیروی لازم را برای حرکت کردن چرخ ها تولید نمایند. هر قسمتی از موتور دارای اهمیت خاصی است چرا که اگر عملکرد درست نباشد، می تواند سبب کاهش بازدهی موتور باشد و همین طور مشکلات جدی ای را در این زمینه به وجود بیاورد. بعضی از خرابی ها ممکن است سبب آسیب دیدگی قطعه های شما بشود. می توانید بهترین مطالب را از کارشناس اینجا دریافت نمایید.

سوپاپ خودرو چیست و چه وظایفی دارد؟

سوپاپ خودرو به معنی دریچه است. سوپاپ یکی از اجزای اصلی اناوع موتورهای احتراق است و در موتور های دیگر مانند پمپ آب می تواند استفاده شود. در اصل سوپاپ هر چیزی است که ورود یا خروج آن را کنترل می کند. سوپاپ خودرو در سرسیلندر قرار می گیرد که می تواند ورودی و خروجی هوا را کنترل نماید.

به شکل دقیق تر، این بخش وظیفه کنترل جریان هوا به داخل محفظه احتراق و خارج شدن دود از دریچه را بر عهده دارد. این هوای ورودی برای تشکیل دادن سوخت و هوا و انفجا ضروری و لازم است و هوای خروجی احتراقی اضافی است که انتشار آن برای ادامه کار موتور اضطراری می باشد.

با توجه به این نکته که احتراق در سرسیلندر به فضای ایزوله نیاز دارد یکی از وظایف سوپاپ تامین کردن چنین فضایی است. باید بگوییم که سوپاپ خودروی خوب باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  1. ضریب حرارتی بالایی دارد و می تواند حرارت بالا را تحمل نماید.
  2. افزون بر این انتقال حرارت به بدنه سرسیلندر هم خوب است
  3. بدون سوختگی و خوردگی در اثر حرارت زیاد
  4. مقاوت بالایی را در برابر ضربات دارد
  5. سوپاپ های خوب خیلی زود فرسوده نمی شوند.

بسته به نوع موتور سوپاپ در سرسیلندر قرار می گیرند. سوپاپ خودرو می تواند داخل سیلندر یا سرسیلندر قرار بگیرد.

سوپاپ خودرو - کارشناس اینجا

انواع سوپاپ

  • سوپاپ دود یا خروجی

به خاطر قرارگرفتن در معرض دمای بالا، مقاومت بیشتری را در برابر حرارت دارند اما در مقایسه با عایق باید گفت که حساسیت کمتری دارند و در نتیجه اندازه آنها کوچک تر است.

  • سوپاپ هوا یا ورودی

از سوپاپ دود بزرگتر است و مقاومت حرارتی آن هم پایین تر می باشد.

  • سوپاپ سدیمی

این نوع سوپاپ توخالی است و با نمک و سدیم با نقطه ذوب پایین پر شده است. این ماده با حرارت سوپاپ خودرو می تواند ذوب شود و با توجه به عملکرد و حرکت سوپاپ بالا و پایین می رود و گرمای سبت را به سمت گاید قادر است که انتقال نماید.

  • سوپاپ چرخشی خودرو

این سوپاپ ها قسمت خاصی دارند که در زمان بالا و پایین رفتن سوپاپ را می چرخانند و این چرخش از ایجاد شدن رسوب در گاید و سیت جلوگیری می نماید.

راهنمای مطالعه: کارشناسی خودرو در کرج

جنس سوپاپ ماشین چیست؟

این طقعه با توجه به محل و نوع کار سوپاپ در معرض دمای بالایی قرار می گیرد که باید با سرعت زیادی کار کند. پس تحت فشار قابل توجهی قرار می گیرد. از سمتی دیگر دریچه های اگزوز که در تماس با گازهای احتراق و شعله هستند، در مقایسه با دریچه های ورودی یا هوا گرمای بیشتری را می توانند تحمل کنند. زمانی که دور موتور با سرعت بالایی می چرخد سوپاپ ماشین امکان دارد که قرمز تیره شوند.

پس باید گفت که سوپاپ های خودرو به خصوص سوپاپ اگزوز باید که مقاومت لازم را در برابر شکستگی، تاب برداشتن و سایش را داشته باشد. پس سوپاپ های این نوع معمولا از الیاژ های فولادی با مقادیر بالایی هستند. شرایط سوپاپ خیلی سردتر از سوپاپ خودرو است و احتمال سوختن، زنگ زدن و ساییدگی آن ها را کم می کند. آنها به شکل کلی از الیاژ فولاد کبالت ساخته شده اند.

ارسال دیدگاه

تمامی حقوق برای گروه کارشناس اینجا  محفوظ است – از 1397 تهران ، نواب ، برج های شهاب دو ، کارشناسی خودرو اینجا
درخـواست سریع کارشناسی