کارشـنـاس ایـنـجـا

علت خرابی کلاج خودرو چیست؟

همه خودروها دارای گیربکس دستی به نام صفحه کلاج هستند که راننده قادر است که خودرو را با آن روشن نماید و دنده را عوض کند.صفحه کلاج خودرو بعد از مدتی خراب می شود و باید عوض شود. مدت زمانی که برای عوض کردن صفحه کلاج خودرو لاز است به نوع رانندگی راننده بستگی دارد و معمولا هر 60000 کیلومتر باید عوض شود. در این مقاله در تلاشیم بهترین اطلاعات را در زمینه علت خرابی کلاج به شما ارائه دهیم تا در این زمینه بهترین مطالب را بتوانید از وبسایت کارشناس اینجا کسب نمایید.

نقش کلاج خودرو چیست؟

کلاج خودرو قسمتی است که حرکت چرخشی را از یک شفت به شفت دیگر منتقل می نماید و سیستم انتقال نیرو را می تواند قطع و وصل نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین خدمات را به شما ارائه کنیم.

راهنمای مطالعه: کارشناسی خودرو در کرج

صفحه کلاج خودرو چیست؟

امروزه قسمت قابل توجهی از خودروها به گیربکس مجهز هستند. این در صورتی است که خیلی از خودروها هنوز از گیربکس دستی استفاده می نمایند. در این مدل خودروها عملکرد درست و اصولی سیستم کلاج به میزان استفاده ای بستگی دارد که راننده از آن بهره می گیرد.

در اصل صفحه کلاج خودرو یک ماشین دنده ای در صورت استفاده کردن درست از آن می تواند از مدل اتوماتیک طاقت بیاورد. به همین خاطر است که در این مقاله دلیل های خراب شدن صفحه کلاج خودرو را خدمتتان بیان کردیم. در این مقاله تلاش می کنیم که اول مشکلات محتمل در خودرو را و همین طور نشانه ها و علائئم چنین مشکلی را با شما بیان نماییم.

علائم خراب شدن صفحه کلاج چیست

در دید نبودن صفحه کلاج خودرو به این معناست که شما از تمام شدن ان اطلاعی ندارید و سروقت آن را عوض نمی کنید. جنس دیسک یک کلاج شباهت زیادی به لنت ترمز دارد. پایان یافتن لنت سبب اصطکاک با صفحه خواهد شد و می تواند انتقال نیرو را تضعیف کند و سبب سایش دیسک روی صفحه خواهد شد. کاش شتاب، کشش ضعیف و تنبلی خودرو از مهم ترین علائم سایش دیسک کلاچ می باشد.

این مشکل در نیمه کلاج های طولانی و در ترافیک های سنگین خودش را نشان می دهد. تنها کار در این زمان این است که ماشنتان را پارک کنید و چند دقیقه ای از ان استفاده نکنید تا دیسک و صفحه به تدریج و به مرور زمان خنک خواهد شد و سبب می شود گرما را به محیط انتقال می دهد. در خودروهایی مثل فراری و لامبورگینی هر مقدار دما بالاتر باشد اصطلاک بیشتر خواهد شد. پس این مشکل با استفاده از صفحه کلاج یا صفحه کلاج سرامیکی حل خواهد شد.

تاب برداشتن صفحه کلاج خودرو:

اگر صفحه کلاج داغ به سرعت سرد شود، صفحه کلاج ترک می خورد. این مشکل در suv های مناسب برای استفاده در بیرون از جاده خیلی استفاده می شود. این به خاطر چنین موضوعی است که پس از عبور از یک سربالایی شیب دارو پرفشار وارد گودال خواهد شد. چنانچه به طور ناگهانی آب به داخل آن نفوذ پیدا کند و به صفحه نمایش برخورد نماید، باعث ترک خوردن و تاب ورداشتن صفحه می شود.

تنظیمات کلاج بهم می خورد

در کل باید گفت که سه مدل متفاوت سیم کلاج وجود دارد که وظیفه جدا کردن دیسک ها از صفحه را دارند. دو مدل قدیمی آن را می توان به عملکرد هیدرولیک اشاره کرد. در عملیات مدل اهرمی خیلی از بازوهای فلزی نیرویی که به پدال وارد می شود را به پلاگین کلاج انتقال می دهند که صفحه کلاج خودرو را درگیر نماید.

راهنمای مطالعه: تشخیص رنگ خودرو کرج

سوختن صفحه کلاج

سوختن صفحه کلاج یک اتفاقی است که خیلی دیر می افتد و رخ می دهد. حمل بار سنگین یا وزن اضافی می تواند منجر به وقوع چنین حادثه ای شود. وقتی که با یک حجم سنگینی رانندگی می کنید باید مراقب باشید که دنده را خیلی آرام عوض کنید و کم و زیاد نمایید.

عواملی که در خرابی صفحه کلاج تاثیرگذار است؟

باید بدانید که طول عمر دیسک و صفحه تقریبا چیزی حدود 50000 کیلومتر تخمین زده شده است. البته عمر دیسک و صفحه با عملکرد آن ها ارتباط دو سویه دارد.

به عنوان مثال، خودروهایی که در شهر مورد استفاده قرار می گیرد و از انها استفاده میکنیم به کلاج بیتری نیاز دارند. البته عمر دیسک و صفحه با نحوه عملکرد آها رابطه مستقیم دارد.

برای مثال باید بگوییم که ماشین هایی که در شهرها استفاده می شود باید کلاج بیشتری داشته باشند، اما در این حالی است که خودروها در خارج از جاده از کلاج کمتری استفاده می نمایند. در نتیجه این کار عمر خودرو می تواند به 80000 کیلومتر هم برسد.

موارد زیر سببب خرابی زودتر کلاج خواهد شد

  • رانندگی با شتاب زیاد
  • فشار وارد کردن به موتور در سربالایی
  • توقف خودرو در سربالایی
  • زیاد بودن سرنشینان خودرو
  • عوض کردن دنده نادرست

ارسال دیدگاه

تمامی حقوق برای گروه کارشناس اینجا  محفوظ است – از 1397 تهران ، نواب ، برج های شهاب دو ، کارشناسی خودرو اینجا
درخـواست سریع کارشناسی