کارشـنـاس ایـنـجـا

علت استارت نخوردن خودرو - کارشناس اینجا

علت استارت نخوردن خودرو چیست؟

اکثر رانندگان با مشکل روشن نشدن خودرو مواجه شده اند. دلایل زیادی برای روشن نشدن خودرو وجود دارد. این مشکل معمولاً در ماه های سرد سال بیشتر آشکار می شود. در این مقاله دلایل استارت نخوردن ماشین شما را بررسی می کنیم، مشکل را پیدا کرده و آن را برای شما برطرف می کنیم. البته با در نظر گرفتن این موضوع، بین خودرویی که روشن نمی شود و خودرویی که استارت می خورد اما روشن نمی شود تفاوت وجود دارد. پس خودرویی که روشن نمی شود را با خودرویی که روشن نمی شود اشتباه نگیرید. روشن نشدن خودرو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که ربطی به روشن نشدن خودرو ندارد. پس بهتر است قبل از خواندن این مقاله کارشناس اینجا در مورد آن فکر کنید.

دلایل روشن نشدن ماشین چیست؟

باتری، استارت، ژنراتور و سوئیچ چهار دلیل اصلی برای روشن نشدن خودرو هستند. اجازه دهید در زیر به طور جداگانه در مورد آنها بحث کنیم:

راهنمای مطالعه: کارشناسی خودرو در کرج

علت استارت نخوردن خودرو - کارشناس اینجا

علت استارت نخوردن خودرو – کارشناس اینجا

احتمال خرابی باتری

وقتی یک ماشین روشن نمی شود، اولین چیزی که یک راننده به آن فکر می کند باتری است. عمر باتری معمولی دو سال است. البته عوامل زیادی از جمله نحوه عملکرد دینام شما می تواند بر عمر باتری تاثیر بگذارد.

مراقب باشید در صورت خراب شدن باتری خودرو روشن نمی شود. اما باتری را به دلخواه تعویض نکنید. ابتدا به تعمیرگاه مراجعه کنید و به تعمیرکاران اجازه دهید مشکل را بررسی کنند، اگر مشکل از باتری است، باتری را تعویض کنید.

طریقه استارت خوردن خودرو

استارت یکی از قطعات مورد استفاده و مهم ترین قطعه در خودرو برای راه اندازی خودرو است. استارت از اجزای مختلفی تشکیل شده است که با یکدیگر هماهنگ می شوند تا دنده چرخ طیار خودرو را درگیر کنند و از طریق یک سنسور میل لنگ، پیشروی جرقه را به کامپیوتر گزارش دهند. استارت، مکانیزم اتوماتیک، آرمیچر، دنده، دوشاخه، بوش و محفظه قطعات استارت هستند.

هنگامی که راننده می خواهد استارت بزند، برق از طریق باتری به استارت می رسد. زغال سنگ به آرمیچر نیرو می دهد که دنده ها را می چرخاند و ماشین روشن می شود. اگر استارت شما از کار بیفتد، این فرآیند برق رسانی قطع می شود. بنابراین، این مشکل همان چیزی است که باعث روشن نشدن ماشین شما می شود.

احتمال خراب بودن  دینام

شاید برای شما سوال پیش بیاید که دینام ماشین چه ربطی به راه اندازی ماشین دارد؟ دینام باتری را شارژ می کند. اگر ژنراتور باتری را شارژ نکند یا در فرآیند شارژ وقفه ایجاد شود، باتری تخلیه می شود یا می میرد. باتری مرده دلیل روشن نشدن ماشین است و از قضا یکی از رایج ترین دلایل آن است.

اجزای ژنراتور از زغال سنگ، اتومایزر، آرمیچر، پد بافر، دیود، یاتاقان و محفظه و غیره تشکیل شده است. قطعات نام برده به کمک همدیگر می توانند باتری را شارژ کنند. اگر یکی از این قطعات به درستی کار نکند، شارژ باتری قطع می شود.

خراب بودن سوئیچ خودرو

یک سوئیچ برای فعال سازی لازم است. مجموعه سوئیچ از یک هسته سوئیچ و چندین سیم تشکیل شده است. مغز یک سوئیچ از سه حالت بسته یا باز، سوئیچ باز و فعال تشکیل شده است. عملکرد سوئیچ در حالت بسته مشخص است، هیچ اقدام خاصی انجام نمی شود.

مرحله آخر لنگ زدن زمانی است که ولتاژ مثبت 12 ولت از سوییچ فقط به استارت خودکار می رسد و ماشین استارت می زند. اگر سوئیچ، هسته سوئیچ یا سیم کشی دچار خرابی سود، خودرو روشن نخواهد شد.

دلایل روشن نشدن ماشین

همانطور که قبلا ذکر شد، چهار دلیل اصلی روشن نشدن خودرو عبارتند از: باتری، استارت، دینام و سوئیچ. این مولفه ها مکمل هم هستند و اگر یکی از کار بیفتد، بقیه خراب می شوند. اما تشخیص مشکل و فهمیدن اینکه کدام قطعات مانع از روشن شدن خودرو می شوند، می تواند کار سختی به نظر برسد. از این رو نکاتی را در این زمینه به شما می گوییم که با مطالعه آنها اطلاعات مفیدی در این زمینه به دست خواهید آورد.

علت استارت نخوردن خودرو - کارشناس اینجا

 

1. در صورتی که پس از روشن کردن کلید هیچ علامتی مشاهده نشد

اگر احتراق را روشن کردید و هیچ نشانی در پشت کیلومتر شمار وجود نداشت، ابتدا فیوزها را بررسی کنید. اگر از سالم بودن فیوز مطمئن هستید، سوئیچ و سوئیچ مغز را بررسی کنید. سیم کشی سوئیچ و پریز را بررسی کنید. با سالم بودن مسیر سیم کشی و سوئیچ مغز، فقط گزینه باتری باقی می ماند.

آخرین چیزی که در این مرحله نیاز دارید تست باتری است. در این حالت به احتمال زیاد مدار باتری قطع می شود. اگر ابزار تست باتری ندارید، می توانید به طور موقت یک سیم را به پایانه های باتری وصل کنید.

لازم است یکی از این قطب ها دارای جرقه باشد و اگر نداشته باشد باتری خراب می شود و باید آن را عوض کنید.

2. اگر کلید برق وصل است، اما ماشین روشن نمی شود

اگر هنگام روشن شدن کلید، پشت صفحه کیلومتر شمار برق وجود داشته باشد، اما هنگام استارت زدن برق قطع شود و خودرو روشن نشود، احتمالا باتری کم است. در این حالت، باتری باید در صورت لزوم شارژ یا تعویض شود. با این حال، اگر باتری ماشین شما فقط کم است یا به اصطلاح در حالت خواب است، معمولاً می توانید ماشین خود را با فشار دادن آن یا جفت کردن باتری با ماشین دیگری روشن کنید.

یادتان باشد سعی کنید خودروهای خانواده ایرانی خودرو را هل ندهید. این خودروها دارای تسمه تایم هستند و در صورت پاره شدن تسمه تایم به موتور خودرو آسیب وارد می کند که می تواند خسارت وارد کند.

پس از استارت زدن خودرو، خودرو باید حداقل یک ساعت کار کند تا دینام باتری را شارژ کند.

راهنمای مطالعه: هزینه کارشناسی خودرو در کرج

3. اگر بعد از استارت هیچ اتفاقی نیفتاد و ماشین روشن نشد

اگر بعد از استارت هیچ اتفاقی نیفتاد و ماشین روشن نشد، برای اینکه بفهمید چرا ماشین روشن نمی شود، ابتدا به مغز سوئیچ و سپس مسیر سیم کشی از سوییچ به استارت بروید و در نهایت خود استارت را بررسی کنید. اگر کلید و سیم کشی نرمال باشد به این معنی است که استارت با کربن کم است یا آرمیچر سوخته است. در این حالت می توان با فشار دادن خودرو را روشن کرد.

4. دلایل دیر روشن شدن ماشین و نیاز به استارت زدن بیش از حد معمول

خیلی وقت ها وقتی ماشین بد روشن می شود و دیر روشن می شود، عموم مردم فکر می کنند که باتری مشکل دارد و سعی می کنند باتری را تعویض کنند، اما هنوز مشکل حل نشده است. یکی از رایج ترین مشکلات در این شرایط خرابی بوش استارتر است. در این صورت استارت خودرو باید تعمیر و بوش های آن تعویض شود.

5. اگر در هنگام راه اندازی صدای غیر عادی شنیدید

اگر هنگام راه اندازی صدای تق تق شنیدید، مستقیم به استارت بروید. زیرا در این حالت استارت اتوماتیک تمایل به ضعیف شدن یا آسیب دیدن دارد. برای تست ضعف خودکار می توانید از سیم استفاده کنید. ابتدا یک سر سیم را به قطب مثبت باتری و سر دیگر را به سوکت خودکار متصل نمایید. اگر استارت خوب کار کند و ماشین روشن شود، گیربکس اتوماتیک ضعیف است.

اگر مشکل خیلی جدی نیست، می توان با نصب رله برای شروع خودکار آن را حل کرد. رله یک جزء ساده است که قدرت خودکار را افزایش می دهد و به نوعی ضعف ها و ناکارآمدی های آن را جبران می کند. توجه داشته باشید که اگر استفاده از سیم استارت جواب نداد، برای رفع مشکل باید به طور خودکار تعویض شود.

6. اگر هنگام راه اندازی صدای تق تق شنیدید

خودرویی که روشن نمی شود می تواند ناشی از خرابی دنده استارت باشد. مشکلی که رانندگان بیشتر از آن مطلع هستند خرابی دنده است. اگر هنگام راه اندازی صدای جیغ می شنوید، دنده استارت بدی دارید که معمولاً برای همه آسان است.

دوشاخه آسیب دیده نیز می تواند مشکلاتی مشابه دنده آسیب دیده ایجاد کند. بنابراین در هنگام تعمیر باید به دوشاخه نیز توجه کنید تا در صورت خرابی قابل تعویض باشد.

7. اگر خودرو پس از مدتی ناگهان خاموش شود

همانطور که قبلا ذکر شد، دینام باتری را شارژ می کند. اگر دینام از کار بیفتد و باتری را شارژ نکند، باتری تخلیه می شود. به طور معمول، یک ماشین با دینام خراب بیش از یک ساعت دوام نمی آورد. اگر ماشین را خاموش کنید، به دلیل خالی بودن باتری، دوباره راه اندازی نمی شود. برای رفع این مشکل ابتدا دینام را تعمیر کنید سپس باتری را شارژ کنید.

توجه: خودروهای سری ایران خودرو (پژو 405، پارس و سمند) دارای رله زیر پای راننده هستند که در صورت خرابی این رله، خودرو روشن نمی شود.

تشخیص علت های استارت نخوردن ماشین و روشن شدن به سختی

در فصل سرما، استارت زدن خودرو بیشتر اتفاق می افتد. اگر متوجه شدید که ماشین شما روشن نمی شود، فقط قطعاتی را تعویض نکنید، زیرا دلیل روشن نشدن ماشین شما ممکن است به دلیل آن قطعه نباشد. با نکاتی که به شما می گوییم می توانید مشکل را پیدا کرده و توسط تعمیرکار آن را برطرف کنید. باز هم خودرویی که روشن نمی شود را با خودرویی که روشن نمی شود اشتباه نگیرید، زیرا این دو موضوع جدا هستند و هر کدام مشکلات خاص خود را دارند. اکثر قطعات روی خودرو عواملی هستند که باعث روشن نشدن خودرو می شوند اما تنها چهار قطعه باتری، استارت، دینام و کلید برای روشن نشدن خودرو موثر هستند.

ارسال دیدگاه

تمامی حقوق برای گروه کارشناس اینجا  محفوظ است – از 1397 تهران ، نواب ، برج های شهاب دو ، کارشناسی خودرو اینجا
درخـواست سریع کارشناسی