کارشـنـاس ایـنـجـا

سنسور نور - کارشناس اینجا

سنسور نور خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

استفاده از سنسورنور خودرو مختلف در صنعت خودرو هر روز ابعاد جدیدی به خود می گیرد. در گذشته، این سنسورها بیشتر اطلاعات مربوط به وضعیت فنی خودرو را به راننده منتقل می کردند؛ اطلاعات مربوط به دور موتور، سطح بنزین یا فشار روغن اطلاعات اولیه و مهمی بود که از طریق اولین سنسورهای مورد استفاده در خودرو به راننده منتقل می شد. حال برای بسیاری این سوال پیش می آید که سنسور نور چیست و چه کاربردی دارد؟ اما هر روز بر تعداد این سنسورهای اصلی افزوده می شود تا جایی که تعداد سنسورهای خودرو به یکی از مهم ترین نکات هنگام انتخاب آن ها تبدیل شده است. داشتن سنسورهای مختلف یکی از مزیت های خودروهای امروزی است. برخی از این سنسورها ویژگی های نوظهور هستند اما قدیمی تر هستند و اکنون در بیشتر خودروها یافت می شوند. بنابراین درک آنها ضروری و مهم به نظر می رسد. سنسور نور یکی از آن سنسورهایی است که روز به روز رایج تر می شود و اکنون می خواهیم در مورد آن در این مقاله کارشناس اینجا بیشتر بدانیم.

سنسور چیست؟

سنسور وسیله ای است که به یک محرک فیزیکی پاسخ می دهد و محرک آن را به عنوان ورودی دریافت می کند، آن را به یک سیگنال الکتریکی قابل اندازه گیری تبدیل می کند و به عنوان یک خروجی ارائه می کند. حسگرها می توانند مکانیکی، الکتریکی، مغناطیسی یا نوری باشند. علاوه بر این، هر حسگر به محرک های فیزیکی خاصی پاسخ می دهد و برای اندازه گیری متغیرهای خاص استفاده می شود.

سنسور نور - کارشناس اینجا

سنسورهای خودرو چه خصوصیاتی دارد؟

در خودروهای کاربراتوری، اطلاعات حسگر مستقیماً به راننده گزارش می شود، در حالی که در خودروهای تزریقی، اطلاعات قبل از ارائه به راننده به ECU منتقل شده و پردازش می شود. گاهی اوقات سنسورها مستقیماً به اپراتورهای خاصی متصل می شوند و بسته به شرایط دستورات لازم را به این اپراتورها صادر می کنند. خودروها انواع مختلفی از سنسورها دارند و تنوع هر روز در حال افزایش است. تعداد سنسورهای موجود در خودرو یکی از مزیت های آن است و خودروسازان با طراحی و استفاده از سنسورهای متعدد برای بررسی و گزارش وضعیت قطعات مختلف سعی در ایجاد رفاه، آسایش و امنیت بیشتر برای رانندگان و سرنشینان محصولات خود داشته اند.

راهنمای مطالعه: تشخیص رنگ خودرو در کرج

چراغ اتوماتیک یا نور خودکار چیست؟

AUTO LIGHT که به عنوان چراغ اتوماتیک نیز شناخته می شود، یکی از انواع تکنولوژی مدرن در خودروسازی است که قبلا به عنوان یک آپشن لوکس شناخته می شد، اما امروزه می توانید آن را در اکثر خودروهای سواری مشاهده کنید. چراغ های خودکار فناوری است که به طور خودکار چراغ های خودرو را بر اساس نور محیط روشن می کند. این سیستم یک فناوری الکترونیکی هوشمند است که در واقع مجهز به حسگر نور است که جزء اصلی آن محسوب می شود. این فناوری به هرگونه تغییر نور در محیط واکنش نشان می دهد و در صورت لزوم چراغ ها را روشن می کند.

به عنوان مثال، ممکن است در طول روز وارد یک تونل یا یک پارکینگ تاریک شویم. در این صورت چراغ های خودرو با وجود چراغ های اتوماتیک به صورت خودکار روشن می شوند. چراغ های اتوماتیک به طور کامل چراغ های جلو و عقب را روشن یا خاموش می کنند. این تنظیمات به این صورت است که اگر مثلاً در شب وارد فضای روشنی شویم و حسگرها تشخیص دهند که به چراغ ها نیازی نیست، به طور خودکار خاموش می شوند. به این ترتیب چراغ های اتوماتیک نقش ویژه ای در بهبود تمرکز راننده در محل کار دارند.

راهنمای مطالعه: کارشناسی رنگ خودرو در کرج

سنسور نور در کجای خودرو نصب شده است؟

سنسور نور یک سنسور مجاورتی است که با دریافت نور با فرکانس مشخص فعال می شود و پالس های لازم را به محرک (یعنی چراغ ماشین) می فرستد. بنابراین محل قرارگیری این سنسور در بهبود عملکرد و فعالیت آن تاثیر مستقیم دارد. در خودروهای سواری، سنسور جدید در یکی از دو جزء زیر نصب شده است:

  • پشت آینه وسط کابین، سنسور باران احتمالا اینجا نصب شده است.
  • جلوی داشبورد، نزدیک‌ترین نقطه به شیشه جلو

حسگر روشنایی

مهم ترین مسئله ای که سنسور در آن نصب می شود، فراهم آوردن شرایط برای دریافت فرکانس های نور است. در مرحله بعد، دقت و کیفیت سنسور باعث بهبود عملکرد آن خواهد شد. جالب اینجاست که سنسور نور را می توان حتی روی خودروهای این شرکت که همراه آن عرضه نمی کنند نیز نصب کرد. در خودروهای مجهز به این آپشن به صورت استاندارد، دکمه کنار قسمت مربوط به تنظیمات نور چراغ های جلو (دکمه روی فرمان یا دکمه مربوطه روی سلکتور کنار فرمان به تنظیمات نور چراغ ) برای فعال یا غیرفعال کردن جاسازی Autolite. این دکمه به راننده اجازه می دهد تا از سیستم روشنایی خودکار استفاده کند یا نه.

سنسور نور - کارشناس اینجا

مزایا و معایب سیستم های نور اتوماتیک و سنسورهای چراغ جلو

یکی از بزرگترین مزایای سنسورهای نور باید ارزان بودن قطعات آنها باشد. در واقع استفاده از این فناوری برای خودروسازان هزینه زیادی ندارد و به همین دلیل است که سنسورهای نور نسبت به سایر سنسورها در خودروهای امروزی متداول هستند. سایر مزایای سنسورهای نور عبارتند از:

  • کاهش تصادفات با روشنایی خودکار
  • حل مشکل رانندگان فراموشکار که در مواقع ضروری فراموش می کنند چراغ های خود را روشن کنند.
  • تمرکز و دقت راننده را بدون توجه به کلید چراغ بهبود می بخشد.
  • سیستم Follow Me به روشن شدن مسیر پس از خروج از خودرو در محیط های تاریک کمک می کند.

چراغ ها را به سرعت خاموش کنید تا از شارژ شدن باتری خودرو محافظت کنید. فراموش نکنید که بسیاری از اوقات رانندگان فراموش می‌کنند که چراغ‌ها را خاموش کنند و باتری خالی می‌شود، سپس ضعیف می‌شود و طول عمر آن کاهش می‌یابد.

مهمترین کاربرد چراغ های اتوماتیک تنظیم نور در شب و در شرایط بد آب و هوا، طوفان، رعد و برق، تونل و شرایط مشابه است. نکته دیگر اینکه با کمک Autolite رانندگان فراموشکار کمتر جریمه می شوند.

نمی توان به کاستی ها یا ایرادات خاصی در نورپردازی خودکار اشاره کرد. در نظر داشته باشید که اگر شیشه جلوی شما ترک خورده است، پس از نصب مجدد شیشه باید به محل قرارگیری سنسور نور بسیار دقت کنید. از آنجایی که سنسور در محل صحیح قرار نمی گیرد، نمی تواند اطلاعات دقیقی را برای اپراتور ارسال کند. این مشکل به دلیل عدم دریافت اطلاعات دقیق از محیط توسط سنسور ایجاد می شود. همچنین در صورت نیاز به تعویض سنسور به هر دلیلی حتما از سنسور دقیق و مناسب استفاده کنید. زیرا ارسال اطلاعات اشتباه می تواند به سیستم نور خودکار آسیب برساند و تنظیمات آن را به هم بریزد.

نصب و تعمیر سنسور نور خودرو به کمک کارشناس اینجا

در این مقاله با سنسورهای نور خودرو و کاربردهای آن آشنا شدیم. حالا شما به ما بگویید. آیا ماشین شما سنسور نور دارد؟ نظر شما در مورد این چراغ کلید اتوماتیک چیست؟ آیا تا به حال جایی بوده اید که نیاز به چراغ داشته باشید، اما حسگر نور ماشین شما نیاز به چراغ را تشخیص ندهد؟ در این صورت می توانید با کارشناس اینجا از طریق شماره 09120231066 در ارتباط باشید.

ارسال دیدگاه

تمامی حقوق برای گروه کارشناس اینجا  محفوظ است – از 1397 تهران ، نواب ، برج های شهاب دو ، کارشناسی خودرو اینجا
درخـواست سریع کارشناسی